12 gode tips til å styrke din psykiske helse.

Tema: Selvkjærlighet.
helse

12 gode tips til å styrke din psykiske helse.

 

Psykisk helse ditt unike selv.

Å ta vare på deg selv, hva mener jeg med det. Jeg tenker på hvordan du tar ansvar for din psykiske helse. Vi har den psyken vi har. Både ut ifra gener og miljøet som vi omgåes i. Psyken din blir påvirket av mange ting. Hvor mye du har i din bagasje og om du har fått pakket det ut. Hvor mye du tåler av påkjenninger. Hvor sensitiv du er for forandringer. Dine reaksjoner på omverdenen og andre mennesker. Hvor tøff er du og trygg. Alt dette rommer noe om psyken din.

 

Hvor godt kjenner du deg selv og din egen psyke? Det er kanskje vanskelig å finne ut av. Ved å gå dypt ned i ditt indre og reflektere over hvordan du tikker er godt for deg. Når du blir mer bevisst på hvordan du er. Hvordan reagerer du i ulike situasjoner og omgivelser.Da kan du møte deg selv bedre ved å planlegge og legge til rette for hvordan du kan fungere best mulig. Reflekter  over hva som skjer med deg når du opplever at du har det veldig bra og når du ikke har det bra.

 

Det er bare du som kan forstå deg selv best. Derfor er det også du som vet best hva du trenger for å fungere best mulig i hverdagen din og i livet ditt. Finn ut din fremgangsmåte som kan hjelpe deg til å finne ut det. Da er det lurt å prøve ut ting i praksis og så evaluere det i etterkant. Du kan gjøre en del ting for å få det så optimalt for deg som mulig. Det aller viktigste er å ta deg selv på alvor. Få kontakt med hjertet ditt og følelsene dine. Få kontakt med ditt indre barn. Vær på-koblet din egen kropp. Ikke svev ut av den som er fort gjort når det blir for mye for deg.

 

Sett sunne grenser og kjenn dine behov.

 

Kanskje vi lett kan bagatellisere våre behov. At vi ikke er viktige. At du er en så god person at du heller vil gi til andre fremfor deg selv. For da får du den bekreftelsen og følelsen av å være elsket, likt og verdsatt? Spør deg selv og lytt til svarene fra ditt indre om du har det sånn. Noe mange sliter med er å være ærlige og dette med å sette sunne grenser. I selvrespekt og selvkjærlighet bør du være sterk og si klart i fra. Det kan føles vanskelig for mange.

Det som skjer er at det er fort gjort å bli passiv-aggressiv eller aggressiv . Dette bør du styre unna. Målet er å komme dit at du er trygg nok på deg selv. At du sier i fra og står opp for deg selv på en ærlig og ordentlig måte, som er sagt i en god energi. Slik at både du og mottaker kan snakke sammen.

 

For å ivareta din psykiske helse tenker jeg at du bør tenke på dette.

 

1. Være god mot deg selv. Elske deg selv ubetinget. Være din egen bestevenn.

2.Gjøre alt du kan for å gi deg selv det du trenger. Ikke være redd for å be om det.

3.Ta ansvar og følg en livsstil som er mest mulig sann og god for deg på alle måter til ditt beste.

4. Omgi deg med gode mennesker som du kan slippe innpå deg. Det er ikke antallet venner som teller, men kvaliteten.

5. Luke ut mennesker som bare tar og utnytter deg. De som ikke vil at du skal lykkes og som får deg til å føle deg gjentakende frustrert, trist, sint som er en del av deres dynamikk og forhold.

6. Legg bort alt som ikke tjener ditt beste.

7. Vær aktiv og oppsøk alt og alle som får deg til å blomstre og som gjør deg godt.

8. Ta i mot alt som kommer din vei av glede, klemmer, gaver og soldager.

9. Vær i balanse og gi deg selv balanse i livet og i deg selv. Prøv meditasjon.

10. Gå i naturen. Omgi deg i frisk luft og ta inn skogen og naturens energier som renser.

11. Lek og ha det moro. Ikke undervurder en god latter.

12. Skap deg en god rutine og få orden på livet ditt. Ta en dag av gangen. Det er nok.

forrige artikkel
neste artikkel

You Might Also Like

No Comments

Klem <3